Monday, August 25, 2014

Perzik en Abrikozen Jam

Vegan Peach & Apricot Compote

Heerlijke Perzik & Abrikozen (superfood) jam.
Vroeger, toen ik klein was, was jam altijd mijn favoriete broodbeleg. Ik at het niet alleen op brood trouwens. Het liefste smeerde ik het op alles! Pannenkoeken, wafels, crackers, poffertjes en beschuit.. en dan ook nog in alle soorten smaken! Aardbei, framboos, abrikoos. Alles werd leuker én lekkerder met een beetje jam erop.  In de loop der jaren ben ik zelf minder suikers gaan eten en dan past je smaak zich aan.. Toen ik een paar maanden geleden fruitjam kreeg bij een high tea schrok ik van de zoetheid! Heel jammer want het hoofdingrediënt van jam is fruit, wat boordevol goede suikers zit en waar je eigenlijk niets aan zou hoeven toe te voegen.

Ik legde me neer bij het feit dat ik jam gewoon niet meer lekker vond. Tot ik dit weekend werd gevraagd te helpen bij een verjaardagsfeestje. Pannenkoeken, wafels en wentelteefjes (natuurlijk gezond!) stonden op het menu. Als topping maakte ik chocoladesaus, kokosslagroom en jam! Wat was hij lekker.. abrikozen en perziken jam met grote stukken erin. Super simpel te maken want je hebt maar 3 ingrediënten nodig én je kan er, binnen een handomdraai, een superfoodjam van maken door chiazaadjes toe te voegen.
Benieuwd naar het recept?
Ingredienten
250 gram perziken
250 gram abrikozen
5 eetlepels (versgeperste!) sinaasappelsap
Eventuele toevoegingen
1 theelepel kaneel
1 theelepel kokosbloesemsuiker
1 eetlepel gojibessen
1 theelepel gember
1 theelepel chiazaadjes
Bereidingswijze
Doe al het fruit en de sinaasappelsap in een pan en zet het op middenhoog vuur. Als het begint te pruttelen zet je het vuur wat lager en roer je zachtjes door het fruit. Het zal uit zichzelf uit elkaar vallen maar als je een gladde jam wil is dit het moment dat je het fruit prakt. Laat het mengsel nog 10 minuten staan op laag vuur. Haal het hierna van het vuur af en laat het afkoelen.
Wanneer je nog net wat extra’s wil doen met de jam kan je er kaneel, gember of chia zaadjes aan toevoegen (zorg wel dat de jam helemaal afgekoeld is voordat je de chia erbij doet).
Smeer op wafels, wentelteefjes, pannenkoeken of roer het door je havermout en GENIET!

Liefs Sanne
 

 

No comments:

Post a Comment