Monday, July 28, 2014

Vegan Spelt Cinnamon Rolls

Heerlijk vind ik ze, cinnamon rolls! Mijn nr. 1 guilty pleasure! Zacht, zoet en net uit de oven met een grote bak thee erbij én een fijn boek is een heerlijk geluksmomentje. Maar omdat ik nergens vegan cinnamonrolls kon vinden at ik ze steeds minder! Zonde! Daarom besloot ik 2 maanden geleden te experimenteren en mijn eigen vegan versie te maken. Na 18 (!!) mislukkingen heb ik vandaag eindelijk het winning recept en jullie mogen beste weten.. ik ben trots!! Ze zijn oprecht heerlijk en gemaakt met niks dan pure, natuurlijke ingrediënten. Je kan ze tot 3 dagen in de koelkast bewaren maar wil je er langer plezier van hebben kan je ze natuurlijk ook verplaatsen naar de vriezer. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vegan Cinnamon Rolls
Ingrediënten
Deeg:
·         150 ml ongezoete amandelmelk
·         3 eetlepels lactosevrije boter
·         2 theelepels gist
·         2 theelepels kaneel
·         1 eetlepel kokosbloesemsuiker
·         450 gram speltmeel
Vulling:
·         50 gram lactosevrije boter
·         75 gram kokosbloesemsuiker
·         2 eetlepels kaneel

Bereidingswijze
Deeg
Smelt de boter in een pannetje, voeg de amandelmelk toe en roer het beide goed door elkaar. Laat het afkoelen tot 50 graden (dit is een MUST anders dood de warmte het gist!) Giet het mengsel in een grote kom en strooi de gist eroverheen. Zet het 10 minuten opzij zodat de gist zijn werk kan doen. Voeg na 10 minuten de kaneel en het suiker toe en roer goed. Schep vervolgens het speltmeel beetje bij beetje door het mengsel (blijf goed roeren!) tot het een luchtig deeg vormt. Kneed het in een balvorm en bestrooi met een beetje meel. Spoel de grote kom om en vet in met een beetje kokosolie. Leg de bal er vervolgens in en dek de kom af. Zet het deeg op een warme plek en laat het 1 uur rijzen.

Haal na een uur de deegbol uit de kom en rol het uit in de vorm van een rechthoek. Borstel de 50 gram (gesmolten boter) uit over het deeg en bestrooi met de 75 gram kokosbloesemsuiker en het kaneel. Rol het deeg (strak op) zodat je een lange sliert krijgt. Snijdt deze in stukjes van +- 2,5cm, gebruik een scherp mes zodat je mooie, even cinnamon rolls krijgt. Leg ze in een grote ovenschaal iets van elkaar af (ze zullen zeker een half keer zo groot worden als ze nu zijn!) Zet de schaal in de oven en bak voor 25 minuten tot ze een mooie goudbruine kleur hebben. Laat ze even afkoelen en serveer meteen! 

 
 
 

No comments:

Post a Comment